
Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Wałeckiego Obszaru Funkcjonalnego (od ang. Sustainable Urban Mobility Plan), dalej: SUMP WOF, jest planem strategicznym dla Wałeckiego Obszaru Funkcjonalnego (dalej: WOF), zaprojektowanym tak, aby spełniać potrzeby mobilności osób (szczególnie mieszkańców WOF) oraz gospodarki zarówno w Wałczu, jak i w jego obszarze funkcjonalnym, przy zapewnieniu lepszej jakości życia mieszkańców. Opiera się on na dotychczasowych praktykach planistycznych oraz bierze pod uwagę kwestie integracji, udziału społecznego oraz zasad oceny jego realizacji.
Więcej o SUMP

Wałecki Obszar Funkcjonalny obejmuje:
Miasto Wałcz (główny cel podróży dla mieszkańców powiatu wałeckiego)oraz 4 gminy:
- Miasto i Gminę Człopa,
- Gminę i Miasto Mirosławiec,
- Gminę i Miasto Tuczno,
- Gminę Wiejską Wałcz.
- Miasto Wałcz wraz z pozostałymi czterema gminami tworzącymi WOF, wchodzą razem w skład całego powiatu wałeckiego.
Idea zrównoważonego transportu zakłada, że rozwój transportu publicznego i systemu dróg rowerowych oraz zachęcenie do korzystania z przyjaznych środowisku sposobów przemieszczania się, przy prawidłowym planowaniu przestrzennym takie podróże umożliwiającym, gwarantuje lepszą jakość życia mieszkańców oraz dostęp do usług podstawowych.
Rozbudowa sieci połączeń autobusowych, odnowa floty pojazdów komunikacji zbiorowej, rozbudowa sieci dróg rowerowych, budowa węzłów przesiadkowych, parkingów samochodowych
P+R oraz parkingów rowerowych B+R, a także zwiększanie znaczenia ruchu pieszego, powinny w efekcie przyczynić się do zmiany zachowań komunikacyjnych mieszkańców WOF i zmniejszania potrzeby używania własnego samochodu w podróżach codziennych (podróże obligatoryjne, głównie w relacjach dom – praca i dom – szkoła), a także do zwiększania podroży krótkich pieszo i rowerem na bliskie odległości w WOF.
Istotnym wyróżnikiem SUMP WOF jest innowacyjne podejście do planowania, ponieważ kładzie on bardzo duży nacisk na zaangażowanie mieszkańców i interesariuszy oraz ścisłą współpracę wielu instytucji zajmujących się planowaniem transportu oraz przestrzeni miejskiej i gminnej.
SUMP WOF będzie zawierać analizy dotyczące zrównoważonej mobilności:
- diagnozę stanu mobilności w WOF – rodzaje przemieszczania się, infrastrukturę transportową, transport zbiorowy oraz uwzględnione w dokumentach strategicznych i planistycznych obwiązujących na obszarze WOF kierunki rozwoju i działania;
- podsumowanie obecnej sytuacji i stanu mobilności w WOF w formule analizy SWOT, wskazującej na konieczne do poprawy lub wdrożenia elementy zrównoważonej
mobilności; - przeprowadzenie badań ankietowych wśród mieszkańców na obszarze WOF dot. ich zachowań i preferencji komunikacyjnych;
- przeprowadzenie konsultacji społecznych i warsztatów z mieszkańcami i interesariuszami,
- przeprowadzenia badań jakościowych w formule warsztatów Service Design;
- określenie na podstawie wniosków z diagnozy, konsultacji, badań jakościowych,
- warsztatów i opinii mieszkańców WOF i interesariuszy właściwej wizji SUMP WOF oraz wyznaczenie prawidłowych celów horyzontalnych i realizujących je celów operacyjnych;
- przykładowe scenariusze rozwoju wpisujące się w realizację SUMP WOF, uwzględniające różne uwarunkowania gospodarcze, społeczne i finansowe;
- stworzenie właściwych pakietów działań i kierunków rozwoju zrównoważonej mobilności, dedykowanych indywidualnie poszczególnym strefom funkcjonalnym WOF;
- system monitoringu wskaźników produktu (bezpośrednie efekty realizacji SUMP WOF).
Aktualności
